- » Filek Tadeusz Jacek, prof. dr hab
- » Gałecki Sebastian, dr
- » Wiśniewski Ryszard, prof. UJD
- » Grygiel Joanna, prof. UJD
- » Miszczyński Ryszard, dr
- » Olech Adam, prof. UJD
- » Oziębłowski Mariusz, dr
- » Perek Marek, dr
- » Płóciennik Michał, mgr
- » Popowski Henryk, dr
- » Sajdek Wiesława, prof. UJD
- » Sitek Grzegorz, dr
- » Woźniczka Maciej, prof. UJD
- » Wójcik Wiesław, prof. UJD
Pracownicy » Woźniczka Maciej, prof. UJD » dorobek naukowy
WYKAZ WAŻNIEJSZYCH PUBLIKACJI,
Książki
M. Woźniczka (red.), Filozofia polska na tle filozofii europejskiej w XX wieku, Wydawnictwo AJD, Częstochowa 2014, ss. 614.
M. Woźniczka, M. Rembierz (red.), „Jak uprawiać historię filozofii i jak jej nauczać?”, Wydawnictwo AJD, skład, druk i oprawa: Multigraf s.c., Bydgoszcz, Częstochowa 2013, ss. 280
Filozofia a nauki przyrodnicze - od physis do metaphysis i anthropos, pod redakcją Macieja Woźniczki i Anny Marek-Bieniasz, Wydawnictwo AJD, druk i oprawa Oficyna Drukarska Jacek Chmielewski (Warszawa), Częstochowa 2012, ss. 320.
Metafilozofia - nieporozumienie czy szansa filozofii?, pod redakcją Macieja Woźniczki, Wydawnictwo «scriptum», Kraków 2011, ss. 306.
W stronę filozofii autorskiej. Kolokwia Filozoficzne. Materiały z cyklu spotkań „Kolokwia Filozoficzne", Złoty Potok k. Częstochowy, 6-7 Grudnia 2007, M. Oziębłowski, M. Woźniczka, A. Zalewski (red.), Wydawnictwo „scriptum", Kraków 2009, ss. 257.
Stan i perspektywy filozofii. Filozofia a przełom wieków. Pod redakcją M. Woźniczki, Częstochowa 2003, ss. 247.
Pasja czy misja? O uczeniu filozofii, Pod redakcją D. Probuckiej, A. Olecha, M. Woźniczki, Wydawnictwo WSP w Częstochowie, Częstochowa 2001, ss. 146. Grant KBN-u za pośrednictwem Polskiego Towarzystwa Filozoficznego 2001 r.
Filozofia - sztuka myślenia i dobro wspólne. Sposoby uczenia się i nauczania filozofii. Pod redakcją M. Woźniczki, Częstochowa 1998, ss. 267.
Bibliografia publikacji zagranicznych z dziedziny etyki 1990-94. Układ rzeczowy i alfabetyczny. Maciej Woźniczka, Wydawnictwo WSP w Częstochowie. Toronto - Łódź - Częstochowa 1996/97, ss. 241.
Bibliografia publikacji z dziedziny etyki 1990-1993. Układ rzeczowy i alfabetyczny. Opracowanie Ryszard Jadczak, Maciej Woźniczka, Częstochowa 1995, Wydawnictwo WSP Częstochowa, ss. 68.
Etyka. Przewodnik metodyczny dla studentów. Wydawnictwo WSP w Częstochowie. Częstochowa 1993. Wydanie II uzupełnione (Wyd. I - 1989), ss. 39.
Artykuły wybrane - ostatnie 5 lat (ogółem ok. 90)
21. Czym może być filozofia przyrody w dobie współczesnej nauki?, w: Filozofia a nauki przyrodnicze - od physis do metaphysis i anthropos, pod redakcją Macieja Woźniczki i Anny Marek-Bieniasz, Wydawnictwo AJD, druk i oprawa Oficyna Drukarska Jacek Chmielewski (Warszawa), Częstochowa 2012, s. 299-313.
20. Twórcze pisanie tekstów filozoficznych (creative writing), w: A. Pobojewska (red.), "Filozofia. Edukacja interaktywna. Metody - środki - scenariusze ", Wydawnictwo Stentor, Warszawa 2012, s. 293-309.
19. Metafilozofia a dydaktyka filozofii. Analiza koncepcji filozofii jako zaplecze teoretyczne dla konwencji kształcenia filozoficznego, w: Metafilozofia - nieporozumienie czy szansa filozofii?, w: Maciej Woźniczka (red.), Wydawnictwo «scriptum», Kraków 2011, s. 253-293.
18. Maciej Woźniczka, Dariusz Dąbek, Polish ideas in Philosophy (Polish Philosophy and Philosophy in Poland), w: „Prace Naukowe Filozofia VIII", Częstochowa 2011, s. 33-60.
17. Spór o koncepcje filozofii jako podstawę dydaktyki, w: B. Gofron, A. Gofron (red.), Podstawy edukacji, t. 4, Konteksty dydaktyczne, Kraków 2011, Oficyna Wydawnicza „Impuls", s. 111-133.
16. Poradnictwo filozoficzne jako inspiracja dla innych form poradnictwa, (drugie wydanie; I wyd. - 2009) w: Daniel Kukla (red.), Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka, Wyd. Difin SA, Warszawa 2011, s. 77-105.
15. Odwaga religii wobec pokory filozofii. Głos w dyskusji dotyczący relacji między religią a dziejowymi przemianami w filozofii, w: A. Olech, M. Rembierz (red.), Wokół „Pamięci i tożsamości", Poznań 2010, s. 193-201.
14. Prawda Europy. Między duchowym a społecznym doświadczeniem człowieka, w: U. Cierniak (red.), W poszukiwaniu prawdy. Chrześcijańska Europa między wiarą a polityką, Wyd. IFO AJD, Częstochowa 2010, s. 29-37.
13. Wiedza filozoficzna i problem jej systematyzacji. Koncepcje wiedzy filozoficznej w alternatywnych konwencjach kształcenia filozoficznego, w: „Prace Naukowe Filozofia VII", Częstochowa 2010, s. 123-143.
12. Kwestia samodzielności polskiej filozofii, w: M. Oziębłowski, M. Woźniczka, A. Zalewski (red.), W stronę filozofii autorskiej. Kolokwia Filozoficzne. Materiały z cyklu spotkań „Kolokwia Filozoficzne", Złoty Potok k. Częstochowy, 6-7 Grudnia 2007, Wydawnictwo „scriptum", Kraków 2009, s. 41-88.
11. Neutralność czy zaangażowanie aksjologiczne w edukacji filozoficznej?, w: „Edukacja Filozoficzna", vol. 48, 2009, s. 109-126.
10. Alternatywność konwencji kształcenia filozoficznego jako wzorzec edukacyjny, w: "Analiza i Egzystencja. Czasopismo Filozoficzne" nr 10/2009 , s. 151-172.
9. Filozofia a jej przekaz edukacyjny. Historyczne i metafilozoficzne uwarunkowania kształcenia filozoficznego, w: „Prace Naukowe Filozofia VI", Częstochowa 2009, s. 115-136.
8. Perspektywa wykorzystania idei Henryka Elzenberga do konstrukcji programu edukacyjnej filozofii kulturowej, w: W. Tyburski, R. Wiśniewski, Elzenberg - tradycja i współczesność, Wyd. UMK, Toruń 2009, s. 119-135.
7. Edukacyjne konteksty relacji między filozofią teoretyczną a praktyczną, w: D. Michałowska, S. Krzyśka (red. nauk.) „Zeszyty Filozoficzne" nr 14-15, Instytut Filozofii UAM, Poznań 2009, s. 278-291.
6. Postulaty wychowawcze w polskich koncepcjach kształcenia filozoficznego, w: J. Skoczyński (red.), Polskie Ethos i Logos, Kraków 2008, s. 93-106.
5. O filozoficznych aspektach psychologii, [W:] "Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Seria: Filozofia", red. R. Miszczyński, z. V, 2008, s. 179-189.
4. O filozoficznych aspektach psychologicznej koncepcji jakości życia, w: R. Derbis (red.), Jakość życia. Od wykluczonych do elity, Wydawnictwo AJD, Częstochowa 2008, s. 95-105.
3. Logika w szkole - utracony paradygmat edukacyjny, w: "Studia z Filozofii Polskiej", t. 2 (2007), M. Rembierz, K. Śleziński (red.), Bielsko-Biała - Kraków 2007, s. 355-384, Wydawnictwo "Scriptum".
2. Filozofia kulturowa a filozofia scjentystyczna. Spór o standard polskiej edukacji filozoficznej, w: „Filozofia edukacji i etos rodziny", red. W. Wójcik, M. Rembierz, Wydawnictwo Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku Białej, Bielsko-Biała 2007, s. 53-71;
1. Jak uczyć filozofii? Możliwość odnowienia wartości kształcenia filozoficznego, WSHE Łódź, „Innowacje w Edukacji Akademickiej", III.2007, nr 1, (6) 2007, s. 113-127.
Publikacje internetowe
Filozofia jako przedmiot szkolny. Główne założenia podstawy programowej z filozofii. Cele i możliwe strategie, Konferencja: Jak uczyć by nauczyć? W poszukiwaniu najlepszych metod realizacji podstawy programowej z filozofii. 23-24.IX.2011 r., UKSW, Warszawa, ul. Wójcickiego 1/3 Od 25.X.11 na stronie http://filozofia.no-ip.org/konferencja/Materialy.htm.
Udział w wybranych konferencjach, wybór - ostatnie 4 lata (ogółem ok. 70)
12. Czy historia filozofii jest sumieniem filozofii? Konteksty dydaktyczne, Konferencja: „Jak uprawiać i pisać historię filozofii; jak jej nauczać?", 27-28 września 2012 r., org. IFSiP, AJD, Częstochowa.
11. Ocena jakości kształcenia w dydaktyce filozofii, IX Polski Zjazd Filozoficzny, Gliwice - Katowice - Wisła, org. Politechnika Śląska, Uniwersytet Śląski, 17-21.IX.2012 r., www.pzf.polsl.pl.
10. Podstawy metodologiczne dydaktyki filozofii, Konferencja: Podstawy edukacji. Propozycje metodologiczne, 14.XI.2011 r., org. Zakład Pedagogiki Ogólnej i Metodologii Badań, Wydział Pedagogiczny AJD.
9. Czym może być filozofia przyrody w dobie współczesnej nauki?, Konferencja „Filozofia a nauki przyrodnicze - od physis do metaphysis i anthropos", 28-29.IX.2011 r., AJD, Częstochowa, ul. Waszyngtona 4/8, org. IFSiP AJD.
8. Filozofia jako przedmiot szkolny. Główne założenia podstawy programowej z filozofii. Cele i możliwe strategie, Konferencja: Jak uczyć by nauczyć? W poszukiwaniu najlepszych metod realizacji podstawy programowej z filozofii. 23-24.IX.2011 r., UKSW, Warszawa, ul. Wójcickiego 1/3.
7. Referat: Spór o koncepcje filozofii jako podstawę dydaktyki, Konferencja: Podstawy edukacji - konteksty dydaktyczne, IV Międzynarodowa Konferencja Naukowa, org. ZPOiMB, Wydział Pedagogiczny, AJD Częstochowa 15-16.XI.2010 r.
6. Referat: Metafilozofia a dydaktyka filozofii, Konferencja „Metafilozofia - ślepy zaułek czy szansa filozofii?", org. Insytut Filozofii, Socjologii i Psychologii AJD, Częstochowa, AJD 13-14.X.2010 r.
5. Moderator (Chair - prowadzący obrady sesji - sekcji „Kultura i społeczeństwo") w: Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Studenckich Kół Naukowych i Młodych Naukowców „Wielowymiarowość i perspektywy nauki za progiem XXI wieku", AJD 6-7.V.2010 r. (http://ult.ayz.pl/_www/hum/konferencje/30.html, dostęp: X.2010 r.)
4. Prawda Europy. Między duchowym a społecznym doświadczeniem człowieka, Konferencja „W poszukiwaniu prawdy. Chrześcijańska Europa między wiarą a polityką", org. Instytut Filologii Obcych - AJD - Instytut Teologiczny, 4-6.V.2010 r., http://www.kik.pcz.czest.pl/KonfCWK2006/eng/news.html, dostęp: X.2010 r.
3. Głos w dyskusji: „Nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego. Historia. WOS. Przedsiębiorczość. Filozofia", org. MEN i Kuratorium Oświaty w Kielcach, Kielce-Cedzyna, 14-15 listopada 2008 r.
2. Głos w dyskusji Okrągłego Stołu (uczestnik) "Model Edukacji Filozoficznej", VIII Polski Zjazd Filozoficzny, Warszawa, 15-20.IX.2008 r., org. Instytut Filozofii UW, w: "Analiza i Egzystencja". http://www.zjazd.filozoficzny.uw.edu.pl/stol/stol.htm, dostęp: XI.2010 r.
1. Alternatywność konwencji kształcenia filozoficznego jako wzorzec edukacyjny, VIII Polski Zjazd Filozoficzny, Sekcja Dydaktyki Filozofii, Warszawa, 15-20.IX.2008 r., org. Instytut Filozofii UW. w: "Analiza i Egzystencja. Czasopismo Filozoficzne" nr 10/2009, s. 151-172.
Zrealizowane i realizowane projekty badawcze - ostatnie 5 lat (ogółem 12),
4. Grant ze środków statutowych Wydziału Nauk Społecznych: Filozofia a nauki przyrodnicze - relacja między subdziedzinami wiedzy - zespołowy (z dr A. Marek-Bieniasz), nr DS/IFSP/88/2011, V.2011/12 r.
3. Grant uczelniany ze środków KBN - indywidualny (nr GU/WNS/68/2010): „Koncepcje wiedzy filozoficznej w konwencjach kształcenia filozoficznego" - 2010.
2. Grant uczelniany ze środków KBN - indywidualny (nr GU/WNS/44/2009): „Aksjologia w kształceniu filozoficznym" - 2009.
1. Grant uczelniany ze środków KBN - indywidualny (nr GU/WNS/99/2008): „Polska filozofia a polskie koncepcje kształcenia filozoficznego" - 2008.